Blogs

Læs mine blog indlæg

Fri af angst – Simpel åndedrætsteknik til lette angstanfald

Hvis du ind i mellem oplever symptomer på angst, vil du i denne video få en simpel teknik – en let åndedrætsteknik, der vil kunne lette disse ubehagelige angstsymptomer. Teknikken stimulerer dit parasympatiske nervesystem, der netop får din krop i ro. Det betyder, at dit hjerte vil slå mere roligt. Dine blodkar vil udvide sig … Læs Mere

Fri af stress – Bliv på din egen banehalvdel

Når vi ikke er bevidste om vores tanke- og handlemønstre kommer vi meget let til at reagere udelukkende på vores følelser. Og det er ikke fordi, at det er nødvendigvis er dårligt at have følelser og blive påvirket af de ting, der sker omkring os. Men det kan meget let gå hen og blive meget … Læs Mere

Fri af angst – Håb er vigtigt for helingen

Mange er ikke bevidste om, hvor meget håb betyder for en helingsproces for et menneske med psykiske eller fysiske udfordringer. Men det betyder faktisk rigtigt meget, at vi bevarer håbet om at få det godt igen, når vi er syge. Der er lavet mange studier, der viser forskellen på helingen mellem mennesker, der fra start … Læs Mere

Hvorfor lære at håndtere, når du i stedet kan få givet helt slip? Hypnosens virkemåde

Hvorfor nøjes med at lære at håndtere svære situationer, når du kan blive helt fri og forløst i stedet? I denne video fortæller jeg om hypnose og hypnoseterapiens fordele i forhold til at bearbejde personlige temaer, som spænder ben for os i livet, fremfor blot at benytte sig af udelukkende samtaleterapi. Med hypnosen kommer man … Læs Mere

Naturen som medicin mod stress

Naturen er den bedste medicin mod stress! Flere og flere undersøgelser viser, at det har en beroligende effekt på nervesystemet at opholde sig ude i naturen. Desværre er naturen blevet en meget overset ressource til at komme fri af stress. Rigtigt ærgerligt – for den er jo gratis og lige til. Ingen medicin eller behandling … Læs Mere

Fri af stress – Når kroppen larmer

Når kroppen larmer er det fordi at kroppen forsøger at fortælle os, at der er noget, der ikke er, som det skal være. Og hvad menes der så med, at kroppen larmer? Jo, det er når der er så meget tankemylder i dit hoved, at alting virker uoverskueligt. Det er når du har smerter i … Læs Mere

Fri af stress – At praktisere venlighed giver dig energi og overskud

Venlighed gør en stor forskel i verden. Venlighed er let for nogen at praktisere – og lidt mere udfordrende for andre… Hvilken af de to grupper tilhører du? Det er nemlig vigtigt at være klar over i forhold til dit helbred. For venlighed styrker immunforsvaret og dit generelle velbefindende. Mens uvenlighed er mindre sundt for … Læs Mere

Hold pauser i hverdagen – Det mentale frirum!

Hold pauser i hverdagen, selvom du har travlt! I en travl hverdag kan vi nemt glemme at gøre plads til os selv. Vi kører derud af med alt det, vi skal. Vi skal støtte og være noget for vores partner, vores børn, vores forældre, vores venner og vores familie. Vi skal være den gode og … Læs Mere

Fri af stress – Hold helt fri mindst én dag om ugen!

Hold helt fri – mindst én dag om ugen, kan lyde simpelt for de fleste, for det gør vi jo, når vi har weekend….. Meeeen gør vi nu også det? For mange af os, er det blevet en dårlig vane bare at fylde på. Vi fylder hvert et vågent minut ud med gøremål og handlinger … Læs Mere

Fri af stress – Vær åben om din stress – Tal med andre!

Vær åben om din stress! Det gør det så meget nemmere for dine omgivelser at forstå din adfærd og kunne være der for dig. Frygten for at vise svaghed Jeg er udmærket klar over, hvor svært det kan være at skulle dele sine “svagheder” ud med andre. For så bliver man jo ekstra sårbar over … Læs Mere

Fri af stress – At praktisere taknemmelighed – Lad hjernen fokusere på det, der løfter dig

Når vi praktiserer taknemmelighed betyder det, at vi minder os selv om de ting i livet, som rent faktisk gør os godt. For mange af os bliver det en vane at koncentrere os om alt det, der gør os kede af det, gale, irriterede, frustrerede og triste. Men livet er jo ikke kun det, der … Læs Mere

Træk vejret ordentligt med det lange åndedræt

Hvad skal vi med det lange dybe åndedræt? Rigtigt mange af os tænker sjældent over vores vejrtrækning. Medmindre vi bliver stakåndet af noget fysisk, så som at løbe efter bussen eller gå op af trappen fordi elevatoren er i uorden. Det er der, vi finder ud af, hvor dårlig form vi faktisk er i, og … Læs Mere

Fri af stress – Eisenhover Matrix – Bruger du din tid på det, der giver mening?

Hvad er en Eisenhower Matrix? Mange af os fylder vores liv med rigtigt mange opgaver, som vi ofte render rundt med tungen ud af halsen for at nå at gøre. Vi er vældigt gode til at blive ved med at fylde på, men får sjældent stoppet op og tænkt nærmere over, hvad det egentligt er, … Læs Mere

Fri af stress – husk at have det sjovt – grin!

Et godt grin er sundt for kroppen og sindet på SÅ mange måder. Det holder kroppen ung og huden smuk – og det kan lette et måske ellers trist humør. At grine kan få de triste tanker lidt på flugt, så vi kan få overskud og plads i hovedet til at tænke mere glade tanker … Læs Mere

Fri af stress – kunsten at slippe tanker

I dette klip fortæller jeg dig, hvordan du kan lære dig selv at give slip på tanker! Alt for mange af hos føler ikke, vi kan styre, hvad det er, der kører igennem hovedet på os, og hvor meget vi lader os rive med af disse tanker. Det har den triste konsekvens, at vi bliver … Læs Mere

Fri af stress – hjertemeditation – en nem 2-minutters meditation til ro i krop og hoved

Hjertemeditation er en nem og virkningsfuld måde til hurtigt at opnå ro i både kroppen og i hovedet. Når hverdagen kører med de mange ting vi skal og skal huske og skal ordne, så kan det for mange af os være svært huske at få stoppet op og få samlet tankerne, få trukket vejret og … Læs Mere

Gør du dig selvtil offer – eller kan du give slip og komme videre?

Hvis du har svært ved at give slip, så kan det efterhånden blive en dårlig vane at gøre sig til offer for begivenhedernes gang omkring én. Hvis du føler dig som et offer, vil du altid skyde skylden på andre – eller på nogle omstændigheder – som årsag til den situation, du nu står i. … Læs Mere

Smil til verden – måske den smiler tilbage

Det er blevet en vane for os her i Danmark at forholde os lidt reserverede over for hinanden. Mange mennesker går blot forbi hinanden på gaden og gør alle mulige krumspring for ikke at komme til at kigge på hinanden – for slet ikke at nævne, at vi for alt i verden ikke må smile … Læs Mere

At tømme hovedet – når der er tankemylder

Et yderst velkendt scenarie ved tankemylder er den der med at være fuldstændigt udkørt og bare ikke kan tænke på andet end det øjeblik, hvor man endelig kan lægge hovedet på puden for at slippe dagen og sove. Og når du så ligger der, begynder tankerne at myldre frem fra alle mulige sprækker og revner … Læs Mere

Hvad kan give dig stress?

Stress handler ikke nødvendigvis om for meget at lave. Måske har du tværtimod for lidt at lave….? Det kan også være, at du ikke føler, du får udlevet dine drømme eller udnyttet dine evner og egenskaber? Eller måske går du på kompromis med dine egne værdier…? Så stress handler ikke nødvendigvis kun om arbejdsbelastning eller … Læs Mere

Multitasking giver stress – og gør dig dummere

Nogle mennesker elsker at prale af, at de kan multitaske – altså gøre flere ting på én gang. Dette er dog ikke særligt hensigtsmæssigt, da du samlet set bliver dårligere – og langsommere til at lave de opgaver, du skal. Hjernen kan kun fokusere på én ting ad gangen. Og når du hopper fra opgave … Læs Mere