FRI AF STRESS – AT PRAKTISERE TAKNEMMELIGHED – LAD HJERNEN FOKUSERE PÅ DET, DER LØFTER DIG

Når vi praktiserer taknemmelighed betyder det, at vi minder os selv om de ting i livet, som rent faktisk gør os godt.
For mange af os bliver det en vane at koncentrere os om alt det, der gør os kede af det, gale, irriterede, frustrerede og triste. Men livet er jo ikke kun det, der gør os i dårligt humør. Uanset, hvad der sker for os og omkring os, så er der – når vi løfter blikket og kigger lidt mere frem og ud til siderne – en hel masse andet, der kan gøre os glade eller taknemmelige. Noget som alligevel kan trøste os og løfte os og skabe tryghed for os.

Lad sindet beskæftige sig mere med det, der løfter dig

Men hvis du kun fokuserer på livets skyggesider, så lever du kun et halvt liv. Livet er et sammensurium af det, vi kalder godt og skidt. Så hvorfor ikke i stedet lukke meget mere ind i vores bevidsthed af det, der løfter dig – både i dit humør og som menneske..!? Vi ekspanderer og åbner op – lukker mange flere muligheder ind, når vi ikke kun ensidigt fokuserer på triste og svære ting.

Og det kan selvfølgeligt være nemmere sagt end gjort. Når vi føler, at livet går os i mod og får følelsen af, at alle døre lukkes, kan det være svært at se, at der skulle være noget at være taknemmelig for…!?

Væn dig til at tænke over, hvad der gør dig glad!

Men hvis du beslutter dig for at sætte dig ned og se efter det, så er jeg sikker på, at du nok skal komme på nogle ting. Det kan være det, at du har et hjem at komme hjem til. Et sted, hvor der er ro og tryghed og rart at være – et sted hvor du kan lade op. Det kan være den gode ven eller veninde, du har, som du ved at uanset hvor meget eller hvor lidt I ses, så vil han/hun altid være der for dig. Det kan være en god kollega, som altid kan få dig i godt humør, eller som støtter dig i dit arbejde. Det kan være et dejligt minde om noget, der har været – eller en glæde over noget du skal.

Der sker det magiske, at når først du vænner dig til at stoppe og ind i mellem tænke over (og meget gerne skrive ned) de ting, der gør dig glad og som du føler dig taknemmelig over. Så bliver det hele tiden lettere og lettere at se disse ting. Du åbner dine øjne og dit sind for det gode og positive.

Det betyder ikke, at du så pludselig bliver ligeglad og uansvarlig over for alt det, der er svært. For det er ikke det, der er meningen. Der vil altid være ting, vi skal reflektere over og tage os af, som hører til “kurven” med de mindre sjove ting. Og det er selvfølgelig helt i orden at være vred, ked af det eller frustreret. Men som sagt er det meget let at lade lige netop dette blive en vane, hvis ikke du øver dig i at fokusere på andre ting også.

Skriv hver dag 3-5 gode ting, der gør dig glad!

Og det er så her at du kunne være en rigtig god vane på daglig vis at sætte dig ned og skrive 3-5 gode ting for dagen. Ting som gør dig glad og løfter dig. Noget som er sket, noget som du har, er eller skal.

For når du gør det, så kommer der mere balance i dit hoved. Det betyder, at du bliver meget mere nuanceret i din tilgang til livet og de omstændigheder du kommer i. Mange situationer vil blive tacklet med en meget større ro – med tillid til, at alting ordner sig.

Så træn din hjerne i at tænke mere nuanceret i et mere klart lys.

God fornøjelse – og alt det bedste til dig!
Kate

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.